זיכיון
צוות מקצועי | 15 ביולי 2014זיכיון משמעותו "רשות" וכשמדובר בעסקים מדובר מדובר ברשות לעשות שימוש בסימן מסחרי, סמל או שיטה וזאת בתמורה כספית זו או אחרת. זיכיון הוא מצב בו יש יחסים בין עסק אחד לעסק אחר ועל אף ההפרדה הברורה בין הבעלים יש חפיפה מתמדת.
מסירת זיכיון
מי שנותן זיכיון הוא בעל העסק המקורי שלרוב מחזיק בעסק קיים (אך לא חובה). נותן הזיכיון יצר לו מיתוג דרך שימוש בסמלים שונים כמו הלוגו, סלוגן ועוד וכן הוא יצר שיטה בה עובד העסק. לרוב השיטה היא מה שרוכש מי שמעוניין בזכיון לעסק. העסכים הפופולריים ביותר שניתן לראות להם זכינויות הם חנויות ומסעדות כאשר בישראל המסעדות הן תחום חדש יותר בענף הזכינות, אך הוא הולך ותופס תאוצה.
רוכש הזיכיון
הסיבה לרכוש זכיון משתנה בין אדם אחד לאחר כשהבסיס הוא היכולת לקבל עסק מוכן ומובנה שכבר נעשה עליו נסיון. במקום להשקיע במיתוג העסק, מציאת לוגו ולעיתים אפילו יצירת אתר, בעל העסק החדש מקבל את כל הידע הנדרש לו כדי להצליח כבר מהיום הראשון של העסק. למעשה מי שקונה זיכיון משקיע בקניית המודל הראשוני וזאת במקום להשקיע בחבילת מיתוג, יצירת שם וביצוע ניסויים ראשוניים לעסק.
זיכיון – יחסי הדדיות
בין מוכר זיכיון לזה שקונה אותו מתקיימים יחסי הדדיות. הקונה הוא הבעלים ולרוב גם המשקיע היחיד בעסק, אך המוכר קובע את כללי הפעלה הזכיון. לדוגמה יכול לקבוע המוכר את התפריט במסעדה, המחירים או המוצרים שיוצגו על המדף בחנות. המוכר תפקידו ללוות את העסק מלמעלה ויש לו סיבה לעשות זאת, הוא לרוב מרוויח לא רק מהקמת העסק אלא מקבל אחוזים מהכנסות או רווחי העסק בזכיינות. הקונה גם הוא מרוויח פיקוח עליון, נסיון ומותג מצליח.