אבחון לקויות למידה בגילאים צעירים
צוות מקצועי | 15 ביולי 2012אבחון לקויות למידה – אבחון דידקטי
אנשים רבים סובלים מהפרעות ולקויות למידה שונות. טווח הלקויות הוא רחב מאד, ואין לקות אחת דומה ללקות אחרת. על כן, חשוב מאד לקיים אבחון לקויות למידה בשלב מוקדם עד כמה שניתן ולהבטיח לאותו אדם אפשרות לשפר את הישגיו הלימודיים על ידי מתן הכלים הנכונים.
אבחון לקויות למידה או אבחון דידקטי הינו תהליך של מיפוי וזיהוי מיומנויות, התנהגויות ואסטרטגיות למידה אצל המאובחן. מטרת האבחון היא לאתר קשיים המעידים על ליקויי למידה ולהבין את מקורם, למפות את נקודות החוזק והחולשה שאותן יש לחזק. אבחון לקויי למידה מאפשר להכין תוכנית התערבות רצוייה שתוכל לאפשר לאדם להשתפר בלימודיו והישגיו, לצמצם את הפערים בינו לבין יתר התלמידים וכל זאת מתוך התחשבות מעשית בקשייו וביכולותיו.
אבחון דידקטי לעברית
אבחון זה מהווה את הבסיס לכל בדיקה אחרת מתחומי הלמידה השונים. האבחון בודק האם קיימת צלקות למידה כל שהיא. הוא בוחן את היכולות הקוגנטיביות – חשיבה, עיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות, כשירוי קריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית.
אבחון דידקטי בחשבון ומתמטיקה
האבחון בה לבדוק האם לנבחן יש לקות בסיסית התחומי החישוב והמתמטיקה המכונה דיסקלקוליה. האבחון שם דגש על יכולות חשיבה מתמטיות, רמת ידע ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים ובהבנה מרחבית כפי שנדרש מכל קבוצת גיל בנפרד. אבחון זה נעשה לאחר האבחון הראשוני של העברית.
אבחון דידקטי לשפה האנגלית
אבחון זה נעשה לילדים שמתקשים בלימוד השפה האנגלית כדי לבדוק האם ישנה לקות למידה בתחום לימוד שפה שנייה. נבדקים רמת הידע, אוצר המילים וכישורי הקריאה והכתיבה בהתאם לגיל הילד הנבדק. גם אבחון זה נעשה בהמשך לאבחון הדידקטי הראשון בעברית.
עזרה במימון אבחון לקויות למידה
אבחון לקויי למידה – אבחון דידקטי הינו הליך יקר המצריך הוצאה כספית גדולה. לא לכולם יש את הכסף כדי לערוך אבחון לקויות למידה ומשרד החינוך מוצא עצמו עוזר ליותר ויותר משפחות המתקשות במימון אבחון חשוב זה כדי שלידיהם יזכו ליחס הולם והוגן בבתי הספר השונים. גם המועצות המקומיות יכולות לסייע במידת הצורך והעניין בנושא חשוב זה.